Svar: Lang flyvetur og jetlag

4. august 2009

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Magnus' mor

Jeg ser som udgangspunkt ingen problemer i at flyve oversøisk med en dreng på 15-16 måneder og jeg tænker det vil være en rigtig dejlig oplevelse for jer alle 3 - naturligvis mest for jer voksne, han vil jo ikke kunne huske så meget - men USA er generelt et dejligt sted at rejse i, også med børn, og det er en spændende mulighed for jer, som jeg synes du skal takke ja til :)

Jeg kan naturligvis ikke love dig at det kan påvirke Magnus' søvnrytme og at det kan tage lidt tid at få vendt om igen, når I kommer til DK. Børn er dog normalt meget hurtige til at vende rundt, når de kommer hjem og hverdagen med institution, leg osv. ligner hinanden.

Det er en rigtig god idé, hvis I kan rejse sådan at I lader i LA om aftenen, kan få aftensmad og derefter gå i seng. Magnus og I andre vil naturligt være træt ved ankomst og det er forholdsvis let at putte ham og få ham til at sove. Du skal så være forberedt på at han vil vågne meget tidligt om morgenen, måske allerede kl. 04 og da I kun skal være væk i en uge, så kan det være en god idé ikke ...

Annonce

... at forsøge at tvinge ham til at sove meget længe imens I er der. Stå op, lad dagen starte og sørg for at have noget han kan få at spise - det gør det lettere for jer at vende rundt, når I så kommer til DK igen.

Det er mit indtryk at man ofte lander i Danmark forholdsvis tidligt på dagen når man flyver fra USA - igen gælder at det er en god idé at vælge en flyafgang, hvor I ankommer til DK så sent på dagen som det er muligt. Det er nemlig her et spørgsmål om at holde sig vågen indtil man når en passende sengetid. Derfor er det også en god idé, at forsøge at få ham til at sove i flyet, når I rejser hjem.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du er nødt til at have underholdning med i flyet. Han får ikke noget særligt ud af at kigge på en skærm eller lytte til den musik de sender. Men små spil og små pakker med noget spiseligt, lidt nyt legetøj osv. som du kan diske op med undervejs kan være en rigtig god idé - men alt det kan vi jo tage til den tid :) Lige nu synes jeg bare I skal sige jatak til at komme til sted - det er da en fantastisk mulighed :)

Fortsat held og lykke og hils din mand!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige